TROVÄRDIGHET

 

 

 

2015-05-01

 

Att lyckas som säljare handlar om trovärdighet. Man kan inte sälja en vara om man själv inte tror på den. Man måste naturligtvis också använda produkten själv. Det skulle se illa ut om du använde ett konkurrentpreparat för eget bruk samtidigt som du försökte övertyga en kund om förträffligheten med varan du säljer. Enbart tankegången väcker löje.

 

Man kan ju i princip sälja allting. Egentligen är vi alla försäljare, vare sig vi säljer en vara, en idé eller en övertygelse.

Om politikerna sett sig som säljare så kanske dom handlat annorlunda. Man kan verkligen förvåna sig över hur en politiker som vill sälja in, i detta exempel, miljöpartiet och dess åskådningar, själv flyger mellan Bromma och Arlanda inom Stockholm med regeringsplanet. Hur tänkte han där? Och hur tänkte han om att vi ska kunna köpa hans idéer om att vi MÅSTE tänka på miljön?

 

Säljer du FORD-bilar kan du inte själv köra Audi. Säljer du Louis Vuitton- väskor kan du själv inte ha en Chanel-väska och säljer du Miljöpartiet KAN du inte flyga mellan Bromma och Arlanda.

En seriös säljare måste vara 100 % ärlig för att bli – trovärdig. Även om du säljer politik!

 

 

Bilförsäljaren som jag senast köpte bil av sa såhär: Jag ser mig som konsumentupplysare snarare än en bilförsäljare!

Helt i min smak och det blev så mycket enklare för mig att fatta beslut om vilken bil jag skulle köpa. Behöver jag säga att han var en väldigt framgångsrik säljare?

 

 

Trovärdighet är en av de viktigaste förutsättningarna för att uppnå en bra relation med en medmänniska, oavsett om relationen är privat eller professionell.

Trovärdighet är en av mina käpphästar i bemötandearbetet för att nå framgång i kontakten med andra människor.

 

 

 

Med anledning av att vi nu går in i den underbara månaden maj vill jag gärna dela med mig av hur långt våren nått här i min vackra hemstad. Varsågod och njut!

 

 
 

 

 

 

Här är bilder som andra tagit:

 

 

 

 
 

 

Nästa inlägg publiceras 8 maj.

Aktuellt, Allmänt, Politik | Bemötande, Beteenden, Politik, Trovärdighet | |
Upp